Leganza

Daewoo Leganza (V100) je veľký sedan (limuzína), ktorý vyrábala a predávala spoločnosť Daewoo Motors.

Leganza sa predávala ako štvordverový sedan s motorom vpredu, predným pohonom, miestom pre 5 pasažierov. Vyrábala a predávala sa v Južnej Kórei počas jednej generácie v rokoch 1997 až 2002.

Názov Leganza je odvodený z talianských slov Elegante (elegantný) a forza (sila).

Leganza bola nahradená modelom Magnus (Evanda), ktorý je postavený na rozšírenej platforme V200.

Vývoj

Leganza (V100) spolu s Lanosom (T100) a Nubirou (J100) boli stredobodom snahy Daewoo o vyvinutie vlastnej rady vozidiel a nahradenie modelov vyrábaných predtým v licencii od GM (Opel).

Daewoo pri vývoji vozidiel využilo svetových konzultantov a dodávateľov.

Pod dizajnérským vedením ex-Porsche a ex-BMW inžiniera Dr. Ulricha Beza, bola Leganza vyvinutá len za 30 mesiacov s využitím rastúcej R&D siete Daewoo v Kórei, Worthingtone a Mníchove spolu s ďalšími globálnymi konzultantmi.[3] Prevodovky dodala spoločnosť ZF a motory dodala spoločnosť Holden Austrália.

Pod dizajnom Leganzy sa podpísal Giorgetto Giugiaro z Italdesign, ktorý ho postavil na koncepte Jaguar Kensington z roku 1990 – tento koncept ovplyvnil aj Toyotu Aristo z roku 1991 ako aj prvú generáciu Lexusu GS. Dizajn bol porovnávaný s Maserati Coupé – ďalším z Giugiarovych dizajnov.

Leganza dosahovala aerodynamický odpor 0.32 Cd.

Vývoj Leganzy začal na konci roku 1993, potom ako začali práce na Lanose a Nubire, čím sa oddaľovalo uvedenie Leganzy na niektorých trhoch. Po počiatočnom výskume Leganzy, ktorý viedol k vývoju auta strednej triedy, sa začali ďalšie práce na V100 (názov prototypu). Vývoj vizuálnej stránky zabral 3 mesiace – leto 1994 – za pomoci dizajnérskeho štúdia ItalDesignu v Kensingtone. Cestné testy začali v máji 1995 a skončili presne o rok neskôr a Leganza bola pripravená na masovú výrobu vo februári 1997.

Marketing 

K uvedeniu na trh došlo v roku 1997, Leganza pritom nahradila Espero a Prince.

Daewoo výrazne rozšírilo ich distribučnú sieť so vznikom nových modelov, a Leganzu ponúkalo celosvetovo. Daewoo si dávalo obzvlášť záležať na rozvojových krajinách, ktoré boli zapojené do výroby Leganzy, ako napríklad Poľsko, Rumunsko, Ukrajina, Rusko a Uzbekistan v továrňach priamo vlastnených alebo licencovaných. Samozrejme sa jednalo len o skladanie CKD a SKD kitov, takže vlastne všetky leganzy boli vyrobené v továrni v meste Bupyong v Južnej Kórei.

Leganza sa predávala aj ako Doninvest Kondor na ruskom trhu avšak v tejto variante bola výrazne ochudobnená o výbavu a airbagy neboli ani ako voliteľná výbava.[4]

V dobe uvedenia na trh bola Leganza o niečo dlhšia ako väčšina Európskych a Azijských áut strednej triedy a bola predávaná aj ako lacné manažérske auto.

Modely a motorizácia 

Leganza bola uvedená na trh výhradne ako sedan s motorom 2.0 16V o výkone 98kw a bola dostupná s 5 stupňovou manuálnou alebo voliteľne s 4 stupňovou hydraulickou automatickou prevodovkou. Táto automatická prevodovka bola pomerne hlučná a každé preradenie znelo ako tupý úder kladivom, neskôr ju nahradila elektronicky ovládaná varianta.

Kvalita modelového ročníka 1998 bola veľmi slabá, jazdné vlastnosti podpriemerné, so slabým odhlučnením kabíny.

V roku 1999 urobilo Daewoo revíziu modelu, automatická prevodovka bola zmenená z hydraulickej na elektronickú, pribudol motor s obsahom 2.2L, ktorý zvýšil výkon z 98kw na 100kw, mal kultivovanejší chod a bol aj cítiteľne živší a značne spoľahlivejší avšak za cenu mierne zvýšenej spotreby (cca 1L), taktiež došlo k zmenám podvozku.

Pre Leganzu bol plánovaný aj radový šesťvalec, avšak ten sa dostal až do modelu Evanda s neskorším dátumom produkcie.[5]

Facelift prišiel v roku 2001 a Leganza prevzala mnohé technické prvky z Evandy, ktorá sa v tej dobe už 2 roky predávala súbežne v Kórei.

S faceliftom dostala Leganza aj hliníkové disky s iným dizajnom.

Výbava (SX a CDX) 

Daewoo pri Leganze ponúkalo 2 varianty výbavy

Varianta SX štandardne obsahovala 1 airbag, ABS, výškovo nastaviteľný volant, 4x elektrické okná, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie bez diaľkového a alarmu, 14 palcové alebo 15 palcové hliníkové disky, manuálnu klimatizáciu, rádio, vyhrievanie zadného okna a zrkadiel. Všetko sa dalo samozrejme za príplatok dokúpiť

Varianta CDX štandardne obsahovala 2 airbagy, ABS + TCS, výškovo nastaviteľný volant, 4x elektrické okná, diaľkové centrálne zamykanie s alarmom, 15 palcové hliníkové disky, digitálnu klimatizáciu s vonkajším teplomerom (zabudovaným v hodinách), autorádio, adaptabilný posilňovač riadenia, adaptabilný posilňovač bŕzd, tónované sklá, diely interiéru s imitáciou dreva.

Voliteľná výbava za príplatok

  • xenonové výbojky
  • tuhostne nastaviteľný podvozok (tlačítko SPORT)
  • kožené sedadlá a čalúnenie dverí
  • zadný stierač
  • stierače svetlometov
  • ostrekovače svetlometov
  • Vehicle Air Purification System (čistička vzduchu) – len Južná Korea
  • elektronické strešné okno
  • elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča
  • vyhrievané predné sedadlá
  • tempomat